Geneza Six Sigma, czyli jak ograniczyć błędy do 3,4 na milion możliwości
Six sigma jest jedną z najnowszych koncepcji zarządzania jakością. Koncepcja ta została opracowana w USA w koncernie Motorola w połowie lat 80 XX wieku.
Korzenie Six Sigma sięgają początków ery przemysłowej w XVIII wieku, kiedy to Frederick Carl Gauss stworzył koncepcję rozkładu normalnego. Kolejny krok do przodu uczynił Walter Shewhart, który w roku 1920 wskazał na możliwości pomiaru jakości procesów poprzez użycie odchylenia od wartości średniej tzw. sigmy. Shewhart udowodnił, że proces działa prawidłowo, jeżeli jego charakterystyka (czyli zaobserwowane wartości analizowanego procesu) nie przekracza trzech odchyleń standardowych od wartości średniej. Po zakończeniu II Wojny Światowej rząd Stanów Zjednoczonych w ramach pomocy gospodarczej wysłał do Japonii grupę naukowców, wśród których był dr Deming. Mieli oni pomóc w odbudowie i rozwoju przemysłu Japonii. Dr Deming długo przed wojną próbował wprowadzić system jakości w zakładach przemysłowych w Stanach Zjednoczonych. Nie wiedzieli oni jednak powodu do podnoszenia jakości, ich produkcja na wielkim rynku amerykańskim nie była zagrożona żadną konkurencją. Produkty japońskie znane były z rażąco niskiej jakości. Dr Deming zapoczątkował kompleksowy program naprawy jakości, który pomógł podnieść się Japonii z powojennego kryzysu gospodarczego. W wyniku tego w połowie lat 80-tych dalekowschodnia produkcja zalała rynki Stanów Zjednoczonych i Europy tanimi i niezawodnymi towarami. Wobec wzrastającej konkurencji firmy amerykańskie zaczęły poszukiwać sposobów podniesienia jakości swoich produktów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów własnych.
Pierwszą firmą amerykańską, która wprowadziła kompleksowy program poprawy była Nashua Corporation. Koncerny samochodowe: Chrysler, Ford i General Motors zastosowały na dużą skalę Statystyczną Kontrolę Procesów (SPC – Statistical Process Control). Polegała ona na stałej obserwacji procesów produkcyjnych w newralgicznych punktach produkcji. W latach 80-tych Bob Galvin, John Mitchell oraz Bill Smith w zakładach Motoroli wdrożyli wyspecjalizowany system kontroli jakości zwany "Six Sigma Initiative". System ten dawał możliwość ciągłego obniżania kosztów własnych, poprzez redukcję kosztów złej jakości. Nowe podejście TQM i Six Sigma opiera się na prewencji, a nie na kontroli końcowej. Sukces Japończyków i Motoroli przełamał obecny w gospodarce amerykańskiej stereotyp mówiący, że aby podnieść jakość produktu należy zwiększyć poziom kontroli jakości. Motorola w ciągu kliku lat stosowania metody Six Sigma zredukowała koszty złej jakości z 40% produkcji całkowitej do 1%, osiągając poziom jakości wyrobów 3,4 błędu na milion możliwości ich popełnienia.
W 1993 roku, zainspirowany sukcesem Motoroli, Larry Bossidy prezes Allied Signal postanowił przyjąć system Six Sigma. Krótko po tym, Jack Welch, prezes i dyrektor generalny General Electric wprowadził ten innowacyjny system zarządzania jakością. Uczynił z metody Six Sigma filozofię i sposób pracy (The way we work). GE wprowadził swoją odmianę metody o nazwie 6 Sigma. Jest to system w pełni już ukształtowany i sprawdzony w działaniu, dzięki czemu może on być wdrażany równolegle z innymi już istniejącymi w zakładach systemami zarządzania jakości, takimi jak Zintegrowany System Zarządzania Jakością i Środowiskiem spełniający wymogi norm serii ISO 9000 i ISO 14000 i innymi. Od tego czasu setki firm na całym świecie przyjęły Six Sigma jako sposób prowadzenia działalności gospodarczej m.in.: Intel, Honeywell, Toshiba, Vodafone, Samsung, Bank of America i Chevron.
Na tym etapie znasz już genezę koncepcji Six Sigma.
Dowiedz się więcej o Six Sigma. Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz na naszej dedykowanej stronie http://www.sixsigma.lynsky.pl/ .
Przygotowaliśmy również szkolenia z zakresu Six Sigma:
- White Belt
- Yellow Belt
- Green Belt
- Black Belt
- Lean Six Sigma
Klikając na poszczególne szkolenia, przejdziesz do ich programów.